Ruim 20 jaar internationale ervaring in machinebouw, automatisering, service & support, verkoop, projectbegeleiding en proces industrie. Hoe deze ervaring allemaal is opgebouwd?
Aan het begin van mijn loopbaan ben ik begonnen als onderhoudsmonteur bij een onderhoudsbureau. Ik ben hierdoor in aanraking gekomen met alle facetten van de techniek. Dit is uitgebouwd naar machinebouw, met name verpakkingsmachines. Door zowel het mechanische deel als de besturing van deze installaties te bouwen is mij snel duidelijk geworden hoe belangrijk het is de interfaces goed te definiëren. Dit is vaak het grootste struikelblok in communicatie.
Na bijna 9 jaar was het tijd om over te stappen en ik heb vervolgens ruim 4 jaar de wereldwijde support- en helpdesk bemand voor een fabrikant van doseerinstallaties. Door het ondersteunen van zowel gebruikers als monteurs in het veld, de terugkoppeling naar de engineeringsafdelingen en door af en toe ook zelf klanten te bezoeken heb ik mij goed kunnen ontwikkelen in het analyseren en traceren van stroringen en ontwerp- of bedienfouten. En natuurlijk om duidelijk te communiceren met een klant over hun problemen.
Na een korte periode in de technische dienst van een productiebedrijf heb ik de overstap gemaakt naar de proces industrie. Eerst op de binnendienst voor verkoopondersteuning maar ik heb al snel de stap gemaakt naar de buitendienst. Van reservedeel tot totaaloplossing voor hoofdzakelijk R&D opstellingen en proeffabrieken.
Projecten van € 10.000,- tot € 1.000.000,- leveringen uit voorraad of met een doorlooptijd van meer dan 3 jaar. Elk bezoek of project heeft een andere achtergrond en vraagt om andere aanpak. Om dit in juiste banen te leiden is het noodzakelijk een goed inlevingsvermogen te hebben voor de klant en de situatie, dit om een juiste aanpak te kunnen kiezen.
Bij al deze werkzaamheden ben ik in aanraking gekomen met vele internationale leveranciers en klanten en dus ook met hun cultuur en gebruiken. Ook hier vraagt elke situatie om een andere aanpak en communicatie stijl.